donderdag 4 april

4 april 2013 - Ridgway, Colorado, Verenigde Staten

Na gezellig alleen te hebben ontbeten, danny was te lui om mee te gaan. Zijn we naar mesa verde np gegaan. In het park liggen 13e eeuwse rotswoningen uit de nadagen van de anazi indianen. Ze woonden in gedeeltelijk ondergrondse kuilwoningen. Later bouwden de anasazi twee verdieping hoge bovengrondse woningen van metselwerk. Ze zijn gemaakt van nutuursteen gemetseld met leem en bestreken met pleisterwerk van leem. De dorpen lagen onder een boog in een holte van de berg.  De kuilwoningen en de gemetselde huisjes hebben we van dichtbij kunnen bekijken.  Vooral de gemetselde huisjes (ruines) waren erg mooi om te zien. De kuilwoningen, waren minder intressant, dit was een groot gat in de grond. De daken bouwde ze van riet, maar dat zat er niet meer op, dus was er weinig van over. Na een rondje te hebben gedaan zijn we verder gegaan richting durango.

Durango is een  mijnstad uit 1880, een vrij groot stadje. Als je er doorheen loopt lijkthet net uit een film. Allemaal schattige huisjes met een spoor door de stad met een echte stoomtrein. In het stadje zagen we ook dat ze nogal fan zijn daar van bluegrass muziek. Hier hebben we een enorme lunch genuttigd bij de mexicaan en nog wat souveniers gehaald.

Hierna weer verder gereden richting silverton, ook echt weer een dorp uit de film. Maar helaas geen tijd om hier te stoppen. Het was al 4u en wilde eigenlijk nog een stuk verder rijden.

Ik vergeet te vermelden dat het landschap in colorado heel anders is, bossen, bergen en vooral veel sneeuw. Maar gelukkig niet op de weg. Het is al een tijd droog in het gebied, het gevaar  voor bosbranden is ook hoger nu. Maar op de borden staat dat ze de brand, waar we langs kwamen, onder controle hadden (btw geen rook gezien, maar het zal wel).

Goed, we gingen verder. We hadden aons eindpunt van de dag aangepast, want naar salida gingen we het nooit halen. Dus werd het ridgway. Op de weg erheen kwamen we door de red mountain pass. Een prachtige slingerweg door de bergen, waar we ook nog een grote waterval tegen kwamen bij toeval. We stopte bij een parkeerhaventje langs de weg, om even bij te komen van het geslinger. En hoorde een enorm gekletter, de waterval kwam neer op het ijs beneden en liep onder het ijs verder. De meeste watervalletjes die we hadden gezien waren helemaal bevroren, dus dit was erg mooi.

uiteindelijk kwamen we aan in ridgway, een dorp wat op een western film lijkt. Alle huisjes zijn beschreven met mooie western letters. Althans in de dorpskern. Hier zijn we beland in adobe inn, weer in een mexicano. Dus weer mexican food, jam.

Groetjes uit colorado!

P.s. helaas nog geen beren gezien. Maar hoor net dat de beren nog wel eens aan het slapen kunnen zijn :,(

1. Marcel:
    5 april 2013
    Van woestijn naar sneeuw in één dag. Bijzonder:)
  2. Henk:
    5 april 2013
    Nou zitten jullie dus ook in de kou begrijp ik,
    hier is het ook maar 7 graden
    Vraag eens wat vaker aan iemand om een foto van jullie samen te maken dat is voor het thuisfront ook leuk!
    Veel reisplezier mvg Pa
  3. Marleen:
    5 april 2013
    Voelt het niet heel erg als thuis Colorado?
    groetjes Ma
  4. Desiree:
    6 april 2013
    Nee t voelt niet als thuis, maar ik vind het wel mooier dan de woestjn. We hebben trouwens wel foto's van ons samen. Maar die zijn met de camera gemaakt en die kunnen niet op de tablet. Ik geef niet zo graag m'n telefoon of de tablet aan een ander om een foto te maken. Dus dat komt met thuis komst.